Huisvestingsvergunning aanvragen

Wilt u een betaalbare woning huren of kopen? U heeft dan misschien een huisvestingsvergunning nodig. Een huisvestingsvergunning vraagt u aan bij de gemeente.

In de gemeente Meerssen is geen vergunning nodig voor het huren van een woning.

U heeft misschien een huisvestingsvergunning nodig als u wilt verhuizen naar een betaalbare huurwoning of nieuwbouw-koopwoning. Hiermee zorgt de gemeente ervoor dat voldoende betaalbare woningen beschikbaar blijven voor mensen die dat nodig hebben.

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken over uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan mag de gemeente deze periode 1 keer verlengen.

Meenemen

Zo vraagt u een huisvestingsvergunning aan:

• U neemt contact op met de gemeente.
    • U heeft nodig:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • een loonstrookje of een bewijs van de hoogte van uw uitkering of pensioen
      • een bewijs van uw gezinssituatie

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Daarmee laat u de gemeente weten waarom u het niet eens bent met de beslissing. Doe dat binnen 6 weken. De gemeente kijkt dan nog een keer naar uw aanvraag en neemt opnieuw een beslissing.

Bent u het daarna nog steeds niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u aan de rechtbank vragen of de gemeente een goede beslissing heeft genomen. Dat heet ‘in beroep gaan’.