Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk of overlijden. U kunt hier een afschrift of uittreksel van aanvragen. Dat is een schriftelijk bewijs van deze gegevens.

U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

• geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

U vraagt een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand online aan.

Lukt het online aanvragen van een uittreksel of afschrift niet? Gebruik het formulier 'Verzoek om een uittreksel/afschrift uit de Burgerlijke Stand'. Vul het formulier in en onderteken het. U kunt het langsbrengen of per post sturen naar het Klant Contact Centrum (KCC) van de gemeente Meerssen.

Wilt u een uittreksel of afschrift voor gebruik in het buitenland? Gebruik dan het formulier 'Verzoek om een internationaal uittreksel/afschrift uit de Burgerlijke Stand'.

Voor het aanvragen van een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand betaalt u € 16,60.

Een meertalig uittreksel of modelformulier kost € 16,60.

(Tarieven 2024)

Graag met pin betalen!

Wilt u een afspraak maken met de gemeente Meerssen? Ga naar afspraak maken.

Gemeente Meerssen, Klant Contact Centrum (KCC)

14043 (of vanuit het buitenland: +43 366 1661)

26-03-2024