Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

Product informatie

Inleiding

Soms moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Daarvoor vraagt u een bewijs van Nederlanderschap aan. Dit doet u bij de gemeente waar u bent ingeschreven.

Uw bewijs van Nederlanderschap aanvragen met DigiD.

Omschrijving

Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig.

U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

Voorwaarden

De voorwaarden voor het aanvragen van een bewijs van de Nederlandse nationaliteit zijn:

• U heeft de Nederlandse nationaliteit.
    • U staat ingeschreven bij de gemeente waar u het bewijs aanvraagt.
    • U vraagt het uittreksel zelf aan of u machtigt iemand om dit te doen.

Aanpak

Zo vraagt u een bewijs van de Nederlandse nationaliteit aan:

Contact

Wilt u een afspraak maken met de gemeente Meerssen? Ga naar de beginpagina (home) en klik op 'afspraak maken'.

Adressen

Gemeente Meerssen, Klant Contact Centrum (KCC)

Markt 50

6231 LS Meerssen

6230 AB Meerssen

14043 (of vanuit het buitenland: +43 366 1661)

info@meerssen.nl

Let op: formele correspondentie via e-mail is (nog) niet mogelijk. U kunt in plaats daarvan een brief (voorzien van uw handtekening) naar de gemeente sturen, of langskomen bij het gemeentehuis.

Gegevensverwerking

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

• De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
    • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
    • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
    • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
    • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
    • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
    • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
      • welke gegevens de gemeente over u heeft
      • waarvoor deze gegevens nodig zijn
      • wat er met uw gegevens gebeurt.
    • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.