Geld of spullen inzamelen voor een goed doel

Wilt u geld of spullen inzamelen voor een goed doel? Dan heeft u een vergunning nodig. De vergunning vraagt u aan bij de gemeente waar u de inzameling wilt doen.

Als u een collecte of inzamelactie wilt houden, kan dat zonder vergunning van de gemeente. U moet zich dan wel aan de voorwaarden houden.

Als u zich niet aan de voorwaarden kunt houden, moet u wel een collectevergunning aanvragen. De gemeente let bij de aanvraag op:

• het doel van de inzameling
    • uw organisatie
    • het gewenste tijdstip

Is uw instelling aangesloten bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF)? Of doet u een inzameling in besloten kring? Dan hoeft u nooit een collectevergunning aan te vragen. Wel moet u doorgeven aan de gemeente dat u een collecte gaat houden.

De belangrijkste voorwaarden om geen collectevergunning te hoeven aanvragen, zijn:

• U geeft uw plannen meer dan 14 dagen voor de inzameling door aan de gemeente.
    • Uw vereniging is minimaal 3 jaar in de gemeente Meerssen gevestigd.
    • Uw vereniging heeft minimaal 1 keer een zo'n ideële inzameling gehouden.
    • Op uw collectebus staat de naam van uw vereniging.
    • U maakt gebruik van verzegelde collectebussen.
    • De mensen die inzamelen zijn minimaal 16 jaar oud.
    • De mensen die inzamelen hebben hun identiteitsbewijs bij zich.
    • U zamelt alleen in tussen 9.00 en 21.00 uur.
    • U mag niet inzamelen op zondagen of feestdagen.
    • U mag niet inzamelen op markten.
    • U geeft de collecteopbrengst door aan de gemeente.

Vul het aanvraagformulier 'geld inzamelen' in.

Zo vraagt u een collectevergunning aan:

• Neem contact op met de gemeente.
    • U geeft door:
      • de naam van uw organisatie
      • het doel waar het geld of de spullen naartoe gaat
      • waar en wanneer u wilt collecteren of inzamelen

Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u naar het Coördinatiepunt Vergunningen van de gemeente Meerssen. Doe dat ten minste 14 dagen voor u gaat inzamelen.

Tarief 2024

• Een vergunning voor een openbare geldinzameling kost € 61,50
    • Een melding inzamelen is gratis.

U doet de melding schriftelijk bij de gemeente.

Gemeente Meerssen, College van Burgemeester en Wethouders, Coördinatiepunt Vergunningen

27-02-2024