Hulp bij wonen en huishouden

Misschien kunt u niet meer zonder hulp thuis wonen. Of zelf het huishouden doen. Bijvoorbeeld door ouderdom, psychische problemen of een beperking. Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Of meld uw hulpvraag bij de gemeente.

Misschien kunt u klusjes in huis niet meer zelf doen. Of komt u niet meer zelfstandig naar de tweede verdieping van uw huis. Of u heeft moeite met het doen van uw administratie. Of u dreigt door problemen dakloos te worden.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Bijvoorbeeld uw partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Misschien zijn er voorzieningen in de buurt, zoals een klusjesdienst. Ook zijn er vaak vrijwilligersorganisaties die u kunnen helpen.

Of meld uw hulpvraag bij de gemeente. De gemeente gaat dan met u in gesprek. Ze kijkt naar wat u nog zelf kunt en of mensen in uw omgeving kunnen helpen. Komt uit het onderzoek dat u extra hulp nodig heeft? Dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden. Dit is bijvoorbeeld een traplift of maatschappelijke opvang.

Meld uw hulpvraag bij de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliëntondersteuning bieden en u kunnen ondersteunen.

De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of andere familieleden. Maar dit mag bijvoorbeeld ook iemand van de cliëntondersteuning zijn.

Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. De gemeente bespreekt met u de volgende zaken:

• Wat kunt u nog zelf?
    • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
    • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?

Is met uw besproken dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of jeugdhulp? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Met deze maatwerkvoorzieningen kunt u zichzelf beter redden, of kan de persoon die u verzorgt zichzelf beter redden. Denk bijvoorbeeld aan begeleiding.

Enkele tips voor de voorbereiding van uw gesprek:

• Schakel iemand uit uw directe omgeving in, om u te helpen bij het gesprek.
    • Bedenk waar u precies ondersteuning bij nodig heeft. Bijvoorbeeld:
      • wonen
      • huishouding
      • persoonlijke verzorging
      • opvoeden en gezin
      • vervoer/verplaatsen in en buiten huis
      • sociale contacten
      • gezondheid en zorg
      • werk
    • Bedenk wie uit uw omgeving hier al (een beetje) bij kan helpen.

Heeft u eerder een indicatie gekregen? Neem die dan mee.

De gemeente kan om een eigen bijdrage vragen. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) brengt dit bij u in rekening voor de gemeente.

Meld uw hulpvraag bij Sociaal Team van de gemeente Meerssen. Het Sociaal Team maakt binnen 10 werkdagen een afspraak met u voor een keukentafelgesprek. Het gesprek kan bij de gemeente plaatsvinden of bij u thuis. De consulent bespreekt dan met u welke ondersteuning en hulp u nodig heeft.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij MEE Zuid-Limburg.

Wilt u gewoon even uw verhaal kwijt? Voor een vertrouwelijk anoniem gesprek belt u 24 uur per dag met Sensoor Telehulpverlening Limburg (lokaal tarief).

Gemeente Meerssen, Sociaal Team

sociaalteam@meerssen.nl

Sensoor Telehulpverlening Limburg

Postbus

Lokaal tarief

Cliëntondersteuning MEE Zuid-Limburg

Postbus

info@meezuidlimburg.nl

De gemeente probeert tijdens het keukentafelgesprek samen met u de beste oplossing te kiezen. Bent u het toch niet eens bent met de oplossingen waar de gemeente voor koos? Dan kunt u een tweede gesprek aanvragen met een andere consulent van het Sociaal Team. Deze kijkt opnieuw naar uw situatie. Dit wordt ook wel 'second opinion' genoemd.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Ga dan in beroep bij de rechtbank.

De gemeente vraagt u om uw persoonsgegevens door te geven. Of zij maakt gebruik van persoonsgegevens die al geregistreerd staan. Met uw persoonsgegevens moet de gemeente zorgvuldig omgaan. Hiervoor moet zij voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente:

• vraagt alleen die persoonsgegevens die zij nodig heeft voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
    • zorgt voor een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige registratie en verwerking van uw persoonsgegevens.
    • verwerkt uw gegevens voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven (of voor iets wat daar een rechtstreeks verband mee heeft).
    • bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens verzameld worden.
    • stuurt uw gegevens alleen naar andere organisaties als zij dit wettelijk verplicht is.
    • informeert u over wat ze met uw persoonsgegevens doen en waarvoor ze dat doen. U kunt hierom vragen.