Iemand machtigen om voor u te stemmen bij verkiezingen

U kunt iemand machtigen om voor u te stemmen. U kunt met uw stempas iemand machtigen. Of u gebruikt het aanvraagformulier om een schriftelijke volmacht te geven.

Aanvraagformulier om iemand te machtigen om voor u te stemmen

Als u zelf niet kunt stemmen, dan kunt u iemand machtigen. Dat betekent dat u iemand anders toestemming geeft om voor u te stemmen. Dit kan op 2 manieren:

• U machtigt iemand via uw stempas (onderhandse volmacht). Dit kan alleen als de gemachtigde in dezelfde gemeente stemt als u.
    • U machtigt iemand schriftelijk. Dan krijgt degene die namens u gaat stemmen een volmachtbewijs toegestuurd.

Bent u tijdelijk in het buitenland, maar staat u nog wel ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan kunt u ook iemand machtigen om voor u te stemmen.

Wetgeving

Voor een volmacht voor verkiezingen geldt dat de gemachtigde:

• voor maximaal 2 personen per volmacht mag stemmen
    • de volmachtstem tegelijk moet uitbrengen met zijn of haar eigen stem
    • bij het stemmen de machtiging(en) moet laten zien
    • zich bij het stemmen moet identificeren
    • bij een onderhandse volmacht: in dezelfde gemeente stemt als u

Zo machtigt u iemand via uw stempas (onderhandse volmacht):

• Iemand machtigen met uw stempas kan tot op de dag van de verkiezingen.
    • Vul de gegevens in op de achterkant van de stempas.
    • Zet uw handtekening.
    • Laat de gemachtigde zijn of haar handtekening zetten. De gemachtigde is degene die namens u gaat stemmen.
    • Geef de gemachtigde een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Uw identiteitsbewijs mag op de dag van de verkiezing maximaal 5 jaar verlopen zijn. De gemachtigde mag de kopie ook op een smartphone of tablet laten zien. De kopie moet wel goed leesbaar zijn.
    • De gemachtigde neemt uw stempas en de kopie van uw identiteitsbewijs mee naar een stembureau om te stemmen.

Zo geeft u een schriftelijke volmacht af:

• Download het formulier 'Verzoek om bij volmacht te stemmen' of vraag het aan bij de gemeente.
    • Vul uw deel van de aanvraag in.
    • Laat de gemachtigde zijn of haar deel invullen.
    • Stuur het formulier naar uw gemeente. Zorg ervoor dat uw gemeente het formulier uiterlijk 3 juni 2024 heeft ontvangen.
    • De gemachtigde krijgt het volmachtbewijs thuisgestuurd.
    • De gemachtigde stemt met het volmachtsbewijs.

• wat er met uw gegevens gebeurt.