Obstakel op de openbare weg plaatsen

U mag niet altijd een groot voorwerp langs de kant van de weg of op de stoep (laten) plaatsen. Toestemming vraagt u aan via het Omgevingsloket.

Een bouwkeet of grote container kan handig zijn bij een verbouwing. Maar u mag niet altijd een obstakel op de openbare weg (laten) plaatsen. Soms heeft u hiervoor toestemming nodig van de gemeente.

Een obstakel is bijvoorbeeld:

• een container
    • een steiger
    • een hoogwerker
    • een (bouw)keet

Of u toestemming nodig heeft, hangt onder andere af van:

• de grootte van het voorwerp dat u wilt plaatsen
    • de plaats waar u het voorwerp wilt neerzetten
    • hoe lang u het voorwerp wilt laten staan

Zo vraagt u toestemming aan om een obstakel op de weg te (laten) plaatsen:

• U overlegt eventueel met de gemeente.
    • Ga naar het Omgevingsloket.
    • Doe de vergunningscheck.
    • U kunt daarna meteen een ontheffing of een vergunning aanvragen.
      • voor uzelf: met DigiD
      • voor een bedrijf: met eHerkenning

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

05-03-2024