WOZ-waarde en taxatieverslag inzien

In de jaarlijkse WOZ-beschikking vindt u de WOZ-waarde (waardebepaling) van uw pand of stuk grond. U ontvangt de WOZ-beschikking van de BsGW. Een taxatieverslag vraagt u op bij de BsGW.

WOZ staat voor waardering onroerende zaken. De WOZ-waarde is de waarde van uw pand of stuk grond. Bijvoorbeeld van uw woning, bedrijfspand of bouwgrond. De overheid gebruikt de WOZ-waarde om de hoogte te bepalen van onder andere uw onroerendezaakbelasting en uw waterschapsbelasting.

De gemeente stelt de WOZ-waarde elk jaar opnieuw vast. De WOZ-waarde geldt voor 1 jaar. De waarde van uw pand of grond kan ondertussen veranderen. Bijvoorbeeld door bouw, verbouwing of slopen. Dat verwerkt de gemeente in de volgende WOZ-waarde.

Voor het bepalen van de WOZ-waarde kijkt de gemeente onder andere naar het soort gebouw en de grootte. Maar ook naar de verkoopprijs van vergelijkbare panden. In het taxatieverslag staat hoe uw WOZ-waarde is opgebouwd. U kunt het taxatieverslag bekijken via de gemeente.

Bent u in de loop van het jaar eigenaar geworden van een woning? Dan krijgt u pas met ingang van het volgende jaar een WOZ-beschikking toegestuurd.

Neem contact op met de gemeente als u denkt dat de WOZ-waarde niet klopt.

Zo bekijkt u uw WOZ-waarde:

• Aan het begin van het jaar krijgt u van de gemeente een WOZ-beschikking.
    • Hierop staat de WOZ-waarde van uw pand of grond. Op de beschikking staat ook hoeveel onroerendezaakbelasting u betaalt.
    • Wilt u weten hoe de WOZ-waarde is opgebouwd? U kunt het taxatieverslag bekijken via de gemeente.

Het bekijken van de WOZ-waarde en het taxatieverslag is gratis.

U krijgt de beschikking van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW).

Eigenaren van onroerend goed kunnen een WOZ-beschikking met de WOZ-waarde over het lopende jaar opvragen. Dat kan ook als u wel eigenaar bent van een pand, maar de aanslag aan een andere eigenaar wordt opgelegd. Neem contact op met de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) of vul het digitale contactformulier van BsGW in.

Voor informatie over belastingaanslagen, WOZ-waarden en bezwaarschriften van vóór 2015 kunt u terecht bij het Klant Contact Centrum (KCC) van de gemeente Meerssen.

Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

Kerkeveldlaan 2

6042 JX Roermond

6040 KG Roermond

088 8420420 (lokaal tarief)

Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 9.00 -17.00 uur.

De spreekkamer is op vrijdagmorgen tot 12.00 uur open.

Gemeente Meerssen, Klant Contact Centrum (KCC)

14043 (of vanuit het buitenland: +43 366 1661)

Als u het niet eens bent met de WOZ-waarde, dan kunt u bezwaar maken. Doe dit binnen 6 weken na de datum van de WOZ-beschikking.

Formulieren