Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

Product informatie

Inleiding

Instanties kunnen vragen om een schriftelijk bewijs dat u nog leeft. Er zijn twee soorten: een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waarin u woont of verblijft.

Uw bewijs van in leven zijn aanvragen met DigiD

Omschrijving

Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

Het verschil tussen beide documenten is:

• Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document.

Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

Voorwaarden

Voor een bewijs van in leven zijn moet u zijn ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP).

Voor een attestatie de vita moet u persoonlijk naar de gemeente toe.

Aanpak

U doet uw aanvraag voor een bewijs van in leven zijn online.

Zo vraagt u een bewijs van in leven zijn aan:

• Log in met uw DigiD bij de gemeente waarin u woont.
    • Vul de gegevens in.
    • U betaalt het uittreksel online met iDEAL.
    • U krijgt het bewijs van in leven zijn thuisgestuurd.

Zo vraagt u een attestatie de vita aan:

• U gaat persoonlijk naar de gemeente waarin u verblijft.
    • U neemt mee:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • eventueel het bericht van de instantie waarin staat dat u een bewijs van in leven zijn nodig heeft
    • U betaalt de kosten bij de aanvraag. Graag met pin betalen

• € 16,60 voor een attestatie de vita (voor het buitenland)
    • € 9,60 voor een bewijs van in leven zijn
    • gratis - als uw pensioenfonds een bewijs van in leven zijn vraagt

Graag met pin betalen!

(Tarieven 2024)

Wilt u een afspraak maken? Ga naar afspraak maken.

Adressen

Gemeente Meerssen, Klant Contact Centrum (KCC)

Markt 50

6231 LS Meerssen

Postbus 90

6230 AB Meerssen

14043 (of vanuit het buitenland: +43 366 1661)

info@meerssen.nl

Let op: formele correspondentie via e-mail is (nog) niet mogelijk. U kunt in plaats daarvan een brief (voorzien van uw handtekening) naar de gemeente sturen, of langskomen bij het gemeentehuis.

Bijgewerkt

12-03-2024

Vraag en antwoord

Ik heb een uittreksel nodig. Welk uittreksel moet ik aanvragen?

Er zijn 2 soorten uittreksels:

• een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP): hierop staan gegevens zoals uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en uw adres. Instanties kunnen hierom vragen, bijvoorbeeld om te bewijzen in welke gemeente u woont.
    • een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand: dit is een bewijs van een belangrijke gebeurtenis in uw leven. Zo kunt u een uittreksel van uw geboorteakte of huwelijksakte aanvragen.

Mijn pensioenfonds vraagt om een bewijs van in leven zijn. Krijg ik deze gratis?

Ja, dat is gratis. Neem wel de brief van uw pensioenfonds mee naar de gemeente.

Kan ik voor iemand anders een bewijs van in leven zijn aanvragen?

Ja, dit kan. U heeft schriftelijke toestemming nodig met daarop de handtekening van de ander. Daarnaast moet u een geldig identiteitsbewijs van uzelf en de ander meenemen.

Voor een attestatie de vita is dit niet mogelijk. Hiervoor moet u persoonlijk langs bij de gemeente.

Wat is het verschil tussen een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita?

Een bewijs van in leven zijn is voor gebruik in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

Een attestatie de vita is voor gebruik in het buitenland. Dit is een internationaal document in meerdere talen. Een attestatie de vita is een uittreksel uit de burgerlijke stand.

Ik woon in het buitenland. Hoe vraag ik een bewijs van in leven zijn aan?

Bent u Nederlander, maar woont u in het buitenland? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn aanvragen als u in Nederland bent. U vraagt het uittreksel dan aan bij de gemeente waar u op dat moment verblijft.

Kunt u niet zelf een bewijs van in leven zijn aanvragen? Dan kan ook iemand anders het uittreksel voor u halen. Voor een attestatie de vita moet u persoonlijk langs bij de gemeente.